Algemene voorwaarden

ARTIKEL 1 - TOEPASSELIJKHEID

1.1. UMOR BV, met ondernemingsnummer 1008.913.529 en zetel te 3290 Diest, Hasseltsebaan 30 ([email protected] of 0468 59 19 58) (hierna: "UMOR"), is een onderneming gespecialiseerd in waterdichtingswerken van muren en gevels, meer specifiek in het behandelen van o.m. opstijgend vocht, condensatie, schimmels, vochtige kelders, vochtplekken, salpeter, huiszwam, alsook betonrotherstelling en het reinigen en plaatsen van ventilatie-units en kanalen.

1.2. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten gesloten tussen UMOR en de klant, alsook de uitvoering ervan. De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst en de algehele rechtsverhouding tussen partijen. Tenzij expliciet anders overeengekomen, kan hier niet van worden afgeweken. In geval van afwijkende overeenkomst of bijzondere voorwaarden hebben deze laatste voorrang op de algemene voorwaarden, dewelke van toepassing blijven voor hetgeen niet gedekt wordt door de afwijkende overeenkomst of bijzondere voorwaarden. De algemene voorwaarden van UMOR zijn van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de klant.

1.3. Onder 'klant' dient te worden verstaan: eenieder die een koopovereenkomst sluit met UMOR, zowel consumenten (B2C) als ondernemingen (B2B).

1.4. De klant zal kennis kunnen nemen van onderhavige algemene voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst. Na kennisname en aanvaarding ervan, zullen deze algemene voorwaarden op de klant van toepassing zijn.

1.5. UMOR behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen van toepassing worden op elke nieuwe overeenkomst. Voor lopende overeenkomsten blijven de algemene voorwaarden gelden zoals bestaande tijdens de totstandkoming van de overeenkomst, tenzij de gewijzigde algemene voorwaarden tijdens de duur van de overeenkomst door de klant worden aanvaard.

1.6. Alle bijlagen gevoegd aan de offertes, facturen of overeenkomsten maken integraal deel uit van de contractuele relatie tussen partijen en kunnen een aanvulling, dan wel een wijziging op de algemene voorwaarden inhouden.

1.7. Indien zich een situatie voordoet dewelke niet geregeld werd in onderhavige algemene voorwaarden, dient deze geïnterpreteerd te worden conform het gemene recht rekening houdende met de geest van deze algemene voorwaarden.

1.8. Verbintenissen aangegaan door aangestelden van UMOR zijn slechts geldig na bevestiging ervan door een bestuurder of bevoegde gevolmachtigde van UMOR. De aanvaarding van een opdracht door UMOR gebeurt onder voorbehoud van haar (toe)leveranciers waarop zij beroep dient te doen ter uitvoering van de bestelling. Indien een (toe)leverancier de bestelling weigert, verbinden partijen zich tot het onderhandelen van een alternatief dat voor beide partijen afdoende wordt geacht. In geval er door de fout van de klant een verkeerde bestelling werd geplaatst bij de (toe)leverancier, zal UMOR hier niet voor aansprakelijk kunnen worden gesteld.

ARTIKEL 2 - OFFERTE, OVEREENKOMST EN MEERWERKEN

2.1. Alle offertes en aanbiedingen van UMOR, mede inbegrepen de tarieven, prijslijsten, technische inlichtingen en in het algemeen alle specificaties door die door UMOR worden meegedeeld aan de klant, worden slechts ter inlichting gegeven en zonder enige verbintenis in hoofde van UMOR.

2.2. Tenzij anders is vermeld in de offerte, is deze geldig gedurende een termijn van 15 kalenderdagen. Indien de klant pas na het verstrijken van de geldigheidsduur intekent op de offerte, is UMOR niet gebonden aan de in de offerte weergegeven prijzen en modaliteiten. In dat geval zal UMOR de op dat moment geldende prijzen en modaliteiten meedelen aan de klant in een nieuwe offerte. De klant heeft dan de keuze om erop in te gaan of niet.

2.3. UMOR ziet toe op een nauwkeurige product- en dienstenomschrijving. Zij is slechts gehouden tot een inspanningsverbintenis voor wat de juistheid en/of volledigheid van de aangeboden informatie in offertes, facturen, overeenkomsten of op de website betreft en draagt geen aansprakelijkheid voor materiële vergissingen zoals typfouten.

2.4. Indien de klant online een prijsindicatie vraagt, erkent deze dat de weergegeven prijs louter indicatief is en vatbaar is voor wijziging door UMOR bij een concrete invulling van de door de klant gewenste dienstverlening en dit rekening houdende met eventuele surplussen of diensten op maat. Enkel een door UMOR na plaatsbezoek overgemaakte offerte, en mits betaling van het verzochte voorschot van minstens 30%, zal in dergelijk geval als bindend aanbod kunnen worden beschouwd.

2.5. Wijzigingen aan de offerte of overeenkomst, en aldus aan de opdracht, dienen onverwijld schriftelijk (per e-mail) kenbaar gemaakt te worden door de klant en zijn enkel mogelijk na schriftelijke aanvaarding van UMOR. Wijzigingen die worden doorgegeven op het ogenblik dat de opdracht zich reeds in uitvoering bevindt, kunnen niet worden behandeld, tenzij mits goedkeuring van UMOR. In geval van tijdig en door UMOR aanvaard verzoek, behoudt UMOR zich het recht voor tot het dienovereenkomstig aanpassen van de offerte of andere overeenkomst. Als een verzoek mondeling gebeurt, komt het risico voor het al dan niet uitvoeren van de wijzigingen ten laste van de klant te liggen.

2.6. Aan de offerte of overeenkomst supplementaire opdrachten/meerwerken zullen het recht doen ontstaan op additionele vergoeding in hoofde van UMOR conform de bepalingen onder artikel 7.2.

2.7. UMOR behoudt zich het recht voor om een opdracht te weigeren wanneer deze indruist tegen de toepasselijke regelgeving of de goede naam of waarden waarvoor UMOR staat.

ARTIKEL 3 - VERTEGENWOORDIGING

3.1. Door het ondertekenen of door de schriftelijke bevestiging van de offerte of overeenkomst verbindt de klant zich definitief.

3.2. Iedere persoon of maatschappij die opdrachten plaatst voor rekening van derden of met het verzoek ze aan derden te factureren, maakt zich sterk voor deze derden en zal persoonlijk aansprakelijk zijn voor de betaling, zelfs indien UMOR akkoord ging met een andere wijze van facturering.

ARTIKEL 4 - ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN UMOR

4.1. In principe worden de werkzaamheden uitsluitend uitgevoerd op werkdagen. In geval van uitzonderlijke en bijzondere omstandigheden, dewelke hoogdringende en bijkomende werkzaamheden van UMOR in het weekend en/of op feestdagen zouden vereisen, kan hier in onderling overleg evenwel van worden afgeweken. Desgevallend behoudt UMOR zich het recht voor tot het aanrekenen van een meerprijs conform artikel 7.2.

4.2. UMOR zal de door haar te verrichten opdracht naar beste inzicht en vermogen uitvoeren overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en dit binnen een redelijke termijn. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van UMOR het karakter hebben van een inspanningsverbintenis, tenzij afwijkend vastgesteld. Geringe wijzigingen door UMOR in de opdracht die geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de werkzaamheden zijn toegestaan.

4.3. UMOR is gerechtigd haar rechten of verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst over te dragen aan derden in onderaanneming, teneinde aan de vereisten van goed vakmanschap te voldoen.

ARTIKEL 5 - ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT

5.1. De klant verbindt zich ertoe alle informatie tijdig te verstrekken die noodzakelijk geacht wordt om de opdracht op doeltreffende wijze te kunnen uitvoeren. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens en vrijwaart UMOR voor alle aanspraken (van derden) wegens schade voortvloeiend uit het onjuist of onvolledig karakter van de verstrekte informatie en gegevens. Bij gebreke aan tijdige verstrekking van de correcte informatie heeft UMOR het recht de uitvoering van de overeenkomt op te schorten, de uit de vertraging voortvloeiende additionele kosten in rekening te brengen, of de overeenkomst te ontbinden ten laste van de klant wegens contractuele wanprestatie in hoofde van de klant.

5.2. De klant erkent het belang van het tijdig aanleveren van alle benodigde informatie, aangezien UMOR diens dienstverlening hierop baseert. Onder de door de klant aan te leveren informatie dient onder meer te worden verstaan: contactgegevens, adres(sen), de ouderdom van de woning, plattegronden of plannen van de woning en alle andere informatie die noodzakelijk is voor de uitvoering van de betrokken werkzaamheden.

5.3. De klant is verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen en voorzien van voldoende parkeerplaatsen voor de uitvoering van de werkzaamheden in grote steden. Alle kosten verbonden aan het reserveren of beschikbaar stellen van deze parkeerplaatsen zijn ten laste van de klant. Indien er geen geschikte parkeerplaatsen zijn voorzien, behoudt UMOR zich het recht voor om de aanvang of voortzetting van de werkzaamheden uit te stellen totdat er aan deze voorwaarde is voldaan, dan wel om een meerprijs aan te rekenen conform artikel 7.2.

5.4. De klant zal de plaats aanduiden waar de werken dienen te worden uitgevoerd en verplicht zich ertoe een gemakkelijke toegang te verlenen, dit alles op diens verantwoordelijkheid. Hieronder valt onder meer het vrijmaken van de werf. Voor een adequate uitvoering van de opdracht zal de klant tevens water, gas en elektriciteit kosteloos ter beschikking stellen aan UMOR en dit zowel voor binnen- als buitenwerkzaamheden.

5.5. De klant erkent dat bepaalde werkzaamheden, zoals beschreven in de technische tekening van de werf, eerst door de klant moeten worden uitgevoerd alvorens UMOR haar werkzaamheden kan aanvatten. Deze verplichtingen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, voorbereidende werken zoals het verwijderen of afbreken van bestaande structuren (bijv. kasten). De klant verbindt zich ertoe deze voorbereidende werkzaamheden tijdig en volledig te voltooien. Indien deze verplichtingen niet tijdig worden uitgevoerd, behoudt UMOR zich het recht voor de aanvang van de werkzaamheden uit te stellen, zonder enige aansprakelijkheid voor vertragingen of bijkomende kosten die hieruit voortvloeien.

5.6. De klant erkent dat UMOR enkel werkzaamheden kan uitvoeren bij een minimumtemperatuur van 5°C, met uitzondering van werkzaamheden die betrekking hebben op ventilatie. Voor buitenwerkzaamheden geldt bovendien dat deze minimumtemperatuur van 5°C eerst bereikt moet zijn alvorens de werkzaamheden kunnen worden gestart of voortgezet. Indien de temperatuur lager is dan 5°C, worden de betreffende werkzaamheden uitgesteld totdat de temperatuur voldoende is gestegen.

5.7. In zoverre er voor de uitvoering van de opdracht ingevolge een wettelijke verplichting, voorschrift, dan wel reglement bepaalde vergunningen of machtigingen bekomen moeten worden en/of keuringen en onderzoeken uitgevoerd moeten worden, dient de klant hiertoe onverwijld het nodige te doen. De documentatie hiertoe wordt op het eerste verzoek van UMOR voorgelegd. UMOR draagt bovendien geen enkele verantwoordelijkheid voor het al dan niet bekomen van deze vergunningen of machtigingen. Eventuele boetes en/of schade vallen dan ook integraal ten laste van de klant.

ARTIKEL 6 - TERMIJNEN

6.1. De aanvangsdatum en uitvoeringstermijn wordt steeds in onderling overleg met de klant bepaald, rekening houdende met de omvang en de complexiteit van de opdracht. Wanneer er geen uitvoeringstermijn werd overeengekomen, zal de opdracht uitgevoerd worden binnen een redelijke termijn.

6.2. De opgegeven en overeengekomen termijn is steeds als indicatief te beschouwen. Bij overschrijding kan zij geen aanleiding vormen tot ontbinding van de overeenkomst of enige vorm van schadevergoeding, noch vormt dit een geldige reden tot weigering van betaling door de klant, behoudens in geval van aanzienlijke overschrijding van meer dan 3 maanden met een maximum van 5% op de afgesproken prijs en enkel wanneer de aanzienlijke overschrijding niet te wijten is aan overmacht of gebeurtenissen in hoofde van de klant.

6.3. Wanneer de klant de opdracht wijzigt of bijkomende opdrachten geeft, dewelke door UMOR worden aanvaard, zal de uitvoeringstermijn verlengd worden met de tijd die redelijkerwijze nodig is om deze wijzigingen of bijkomende opdrachten uit te voeren.

6.4. Een tijdelijke onderbreking van de werken door overmacht of op bevel of toedoen van de klant brengt van rechtswege een verlenging van de oorspronkelijk bepaalde uitvoeringstermijn men zich mee voor een periode gelijk aan de duur van de onderbreking.

ARTIKEL 7 - PRIJZEN EN BETALINGEN

7.1. De vermelde prijzen worden weergegeven in euro (€) en zijn steeds exclusief btw voor klant-ondernemingen en inclusief btw voor klant-consumenten. UMOR draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor wat de bepaling van het juiste btw-tarief betreft. Indien op basis van de aan UMOR meegedeelde informatie er een foutief btw-tarief wordt toegepast waardoor UMOR schade lijdt, zal UMOR de klant voor deze schade kunnen aanspreken.

7.2. In onder meer volgende gevallen is UMOR gerechtigd tot het aanrekenen van een meerprijs ten opzichte van de initiële offerte:

  • Extra materialen;
  • Extra vochtwerende behandelingen;
  • Schimmelbestrijding;
  • Installatie van pompen of waterafvoersystemen;
  • Het plaatsen van extra ventilatiesystemen;
  • Het vrijmaken van de werf van hindernissen inclusief kelders;
  • Parkeeronkosten en/of de aanvraag en voorziening van extra parkeerruimte op de openbare weg, waarbij de klant zelf verantwoordelijk is voor de aanvraag en voorziening van deze extra parkeerruimte;
  • Vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden door het niet tijdig aanvragen van de nodige vergunningen door de klant;
  • Alle noodzakelijke meerwerken, inclusief aanpassingen en extra verplaatsingskosten, dewelke voortvloeien uit foutief of verkeerdelijk door de klant verschafte informatie;
  • Werken bij hoogdringendheid zoals in het weekend en/of op feestdagen;
  • Overige diensten of opdrachten die niet in de initiële offerte werden opgenomen.

De meerprijs wordt in onderling overleg met de klant bepaald. Indien er geen expliciete afspraken worden gemaakt tussen de klant en UMOR, gelden de toepasselijke materiaalprijzen en het op dat moment geldende uurloontarief van UMOR.

7.3. Partijen komen overeen dat een prijsherziening kan worden doorgevoerd door UMOR als volgt. UMOR behoudt zich het recht voor om rekening houdende met objectief meetbare schommelingen in grondstofprijzen, (materiaal)prijzen, lonen en sociale lasten, de overeengekomen prijs aan te passen volgens volgende formule: P1 = P0 x (0,2 + (L1/L0) x 0,4 + (M1/M0) x 0,4), waarbij P1 = prijsniveau in een gegeven jaar, P0 = prijsniveau in jaar 1 (basisniveau), L1 = loonkost in een gegeven jaar, L0 = loonkost in jaar 1 (basisjaar - lonen van kracht 10 kalenderdagen voor offerte), M1 = materieelkost in een gegeven jaar, M0 = materieelkost in jaar 1 (basisjaar - prijzen van kracht 10 kalenderdagen voor offerte). Hierbij is onderhavig beding slechts toepasselijk tot een bedrag van maximum 80% van de eindprijs, het beding verwijst naar parameters die reële kosten vertegenwoordigen en iedere parameter is alleen toepasselijk op dat gedeelte van de prijs dat beantwoordt aan de kosten die het vertegenwoordigt. In geval van een prijsstijging van meer dan 15% ten opzichte van de overeenkomst, verbindt UMOR zich er evenwel toe de overeenkomst in onderling overleg met de klant te herzien en vooraleer de nieuwe prijs van kracht wordt, heeft de klant in dat geval het recht om de overeenkomst te beëindigen, in zoverre er nog geen aanvang werd genomen van de werken, noch goederen werden besteld. Indien dit wel het geval is, dient er een verrekening te gebeuren of zal de gemaakte kost worden doorgefactureerd. UMOR vermeldt op haar facturen of zij toepassing maakt van de formule en vermeldt hierop de gedetailleerde berekening.

7.4. De kostprijs voor goederen of diensten aangeleverd door derden in uitvoering van de overeenkomst wordt vervat in de facturatie van UMOR en wordt door UMOR in rekening gebracht bij de klant.

7.5. Vanaf het ogenblik dat de offerte of overeenkomst wordt goedgekeurd door UMOR, bestaat er een betalingsplicht in hoofde van de klant (aangezien de overeenkomst tussen partijen tot stand is gekomen), dewelke enkel opgeschort mag worden in geval van opzettelijke tekortkomingen in hoofde van UMOR en dit beperkt tot het gedeelte van de opdracht waarop de vermeende tekortkoming betrekking heeft. De klant dient in dergelijk geval per schriftelijke kennisgeving het bewijs van deze tekortkoming te leveren voor het verstrijken van de betalingstermijn.

7.6. De leveringen en diensten zijn contant betaalbaar, per overschrijving of elektronische betaling afhankelijk van de opdracht of dienstverlening. Alle betalingen dienen te gebeuren op het adres van de zetel van UMOR.

7.7. UMOR behoudt zicht het recht voor tot het vragen van een voorschot van minstens 30% van de totale prijs van de betrokken werkzaamheden. Afhankelijk van de omvang van de betrokken opdracht of werf, behoudt UMOR zich daarnaast het recht voor tot het werken met tussentijdse facturatie.

7.8. Alle facturen dienen betaald te worden binnen de 8 kalenderdagen (B2B en B2C) na de vermelde factuurdatum en dit zonder enige korting of inhouding van welke aard ook.

Voor de klant-onderneming

Bij gebreke aan tijdige betaling door de klant-onderneming heeft UMOR vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op moratoire interesten waarbij de interestvoet gelijk is aan de wettelijke intrestvoet overeenkomstig de wet van 02.08.2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake handelstransacties. Bij niet-betaling op de vervaldag zal het factuurbedrag, verhoogd met 10% ten titel van forfaitaire schadeloosstelling met een minimum van € 150,00 en een bedrag van € 75,00 euro ter dekking van de gemaakte buitengerechtelijke invorderingskosten, verschuldigd zijn. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van UMOR voor het vorderen van meerschade. Bovendien zal bij laattijdige betaling het resterende saldo integraal en onmiddellijk opeisbaar worden. Hetzelfde geldt voor de overige, nog niet vervallen facturen, dewelke eveneens onmiddellijk opeisbaar worden. Gedeeltelijke betalingen door de klant zullen eerst worden aangewend ter dekking van de kosten, schadevergoedingen en interesten, om daarna in mindering te worden gebracht van de hoofdsommen.

Voor de klant-consument

Bij gebreke aan tijdige betaling door de klant-consument houdt UMOR zich eraan eerst een kosteloze herinnering te versturen aan de betrokken klant-consument. UMOR erkent dat deze eerste herinnering de vorm dient aan te nemen van een ingebrekestelling, die minimaal de gegevens bevat zoals bepaald in artikel XIX.2, § 3 WER. UMOR zal hierna een wettelijke wachttermijn respecteren van ten minste veertien kalenderdagen, dewelke ingaat vanaf de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de klant-consument per post, of in geval van elektronische verzending vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering elektronisch werd overgemaakt aan de klant-consument. UMOR behoudt zich het recht om na het verstrijken van deze termijn moratoire interesten te kunnen vorderen overeenkomstig artikel XIX.4, eerste lid, 1° WER. Bovendien zal voor de klant-consument pas na het volbrengen van bovenstaande formaliteiten het factuurbedrag verhoogd kunnen worden ten titel van forfaitaire schadeloosstelling, en dit rekening houdende met de begrenzingen zoals bepaald in artikel XIX. 4, eerste lid 2° WER. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van UMOR voor het vorderen van meerschade.

7.9. UMOR behoudt zich het recht voor om bij gebreke aan tijdige betaling van het voorschot of de factuur de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, doch mits eenvoudige kennisgeving per aangetekend schrijven op te schorten, dan wel met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder enig recht op schadevergoeding in hoofde van de klant.

7.10. Facturen die niet per aangetekende brief of e-mail binnen de 5 kalenderdagen worden geprotesteerd, worden als definitief aanvaard beschouwd.

7.11. UMOR behoudt zich het recht voor om schuldvorderingen ten opzichte van de klant te compenseren met eventuele financiële vorderingen van de klant opzichtens UMOR.

ARTIKEL 8 - HERROEPINGSRECHT

8.1. Onderhavig artikel is uitsluitend van toepassing op overeenkomsten op afstand afgesloten door particuliere klanten (consument - B2C, in de zin van artikel art. I.1, 2° WER) buiten de lokalen van UMOR om. Dit artikel is niet van toepassing op ondernemingen in de zin van artikel I.1, 1° WER.

8.2. De klant beschikt in principe over een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen vanaf de dag volgend op het sluiten van de overeenkomst op afstand en dit zonder opgave van redenen. De klant oefent diens herroepingsrecht geldig uit door binnen deze termijn UMOR schriftelijk op de hoogte te brengen van zijn beslissing hiertoe. In geval van herroeping zijn de daaraan verbonden administratieve handelingskosten integraal ten laste van de klant.

8.3 Het herroepingsrecht is evenwel niet van toepassing op overeenkomsten op afstand gesloten door particuliere klanten buiten de lokalen van UMOR om m.b.t. (i) werken op maat vervaardigd of geleverd; (ii) goederen die reeds geïncorporeerd werden of op bestelling geplaatst door de klant in professionele hoedanigheid en/of voor professionele doeleinden; (iii) van zodra de diensten volledig zijn uitgevoerd door UMOR. In elk geval verliest de klant zijn herroepingsrecht van zodra de gehele overeenkomst is uitgevoerd door UMOR. De klant bevestigt hierbij uitdrukkelijk en voorafgaandelijk dat hij daartoe toestemming heeft gegeven en erkent dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra UMOR de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd, en (iv) overige wettelijke uitzonderingen zoals bepaald in art. VI.47 WER die van toepassing zijn.

8.4. Indien de herroepen overeenkomst met UMOR bestaat uit het leveren van goederen, dienen de te retourneren goederen zich in onberispelijke staat te bevinden en worden deze enkel aanvaard indien ongebruikt, niet gemonteerd, met alle toebehoren en in originele verpakking vergezeld van het aankoopbewijs. In geval van gebruik, montage, beschadigingen of afwezigheid van aankoopbewijs en verpakking, komt het herroepingsrecht te vervallen. De klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van een behandeling van de goederen die verder reikt dan hetgeen nodig was om een goede functionering van de goederen vast te stellen.

8.5. In geval van herroeping van de overeenkomst op het ogenblik dat de dienstverlening van UMOR reeds een aanvang heeft genomen, is UMOR gerechtigd op een vergoeding voor het reeds uitgevoerde gedeelte en de reeds gemaakte kosten.

8.6. De door de klant betaalde bedragen worden bij een tijdig en geldig beroep op het herroepingsrecht binnen de 14 dagen na ontvangst van het verzoek teruggestort. Eventuele reeds gepresteerde diensten of kosten worden afgehouden van het terug te betalen bedrag.

ARTIKEL 9 - EIGENDOMSVOORBEHOUD

9.1. UMOR blijft eigenaar van alle in het kader van de dienstverlening aangewende of aangeleverde materialen en producten tot aan de integrale betaling door de klant. UMOR behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaandelijke verwittiging de geleverde producten en materialen terug te nemen indien de klant diens betalingsverbintenis niet (tijdig) naleeft, zelfs indien er reeds incorporatie, vermenging of verwerking met andere materialen en producten heeft voorgedaan. Eventueel betaalde voorschotten blijven verworven bij wijze van compensatie van de mogelijke verliezen die UMOR lijdt bij wederverkoop of de reeds aangevatte dienstverlening.

9.2. Tot op het ogenblik dat de bovenvermelde betaling integraal is gebeurd, is het de klant uitdrukkelijk verboden om de geleverde materialen en producten als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden, te vervreemden, te schenken, te bezwaren met enig zekerheidsrecht, te verhuren, in bruikleen te geven of op eender welke andere wijze in strijd met het eigendomsvoorbehoud van UMOR daarover te beschikken.

9.3. Indien een derde beslag legt op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde materialen en producten, dan wel rechten daarop wil vestigen of doen gelden, is de klant verplicht om UMOR die de eigendom op de verkochte materialen en producten heeft voorbehouden, daarvan onmiddellijk via aangetekende brief of e-mail te verwittigen en haar te vrijwaren voor de kosten om de betreffende materialen en producten bij de klant te gaan ophalen.

ARTIKEL 10 - PROMOTIE

10.1. UMOR behoudt zich het recht voor om foto's of video's van projecten, inclusief beeldmateriaal gedeeld door de klant, aan te wenden voor referentie- en promotiedoeleinden. Dit kan zowel in fysieke als digitale publicaties plaatsvinden, zoals op de website en sociale media van UMOR, waarbij eventuele persoonsgegevens steeds worden geanonimiseerd.

ARTIKEL 11 - GARANTIE, GEBREKEN EN BURGERLIJKE AANSPRAKELIJKHEID

Garantie

11.1. In geval van niet-conformiteit of gebreken in aangeleverde of aangewende materialen en producten beroept UMOR zich in hoofdorde op de garantie conform hetgeen door de fabrikant of toeleverancier wordt bepaald (B2B), dan wel op de wettelijke garantietermijn van 2 jaar (B2C). Deze garantietermijn is afhankelijk van het desbetreffende product of de materialen en dient opgeworpen te worden binnen de 24 uur na vaststelling van het gebrek in geval van niet-conformiteit of zichtbare gebreken, en binnen de 8 kalenderdagen na kennisname in geval van verborgen gebreken. In ondergeschikte orde beroept UMOR zich in ieder geval op de wettelijke regeling inzake garantie en verborgen gebreken, voor zover hiervan niet geldig is afgeweken in onderhavige algemene voorwaarden. De klant erkent en aanvaardt dat UMOR de excepties en exoneraties, die een fabrikant of toeleverancier kan inroepen om tussenkomst in garantievrijwaring te weigeren, eveneens aan de klant kan tegenwerpen. UMOR kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor wijziging van het garantiebeleid van de fabrikant of leverancier.

11.2. Het recht op eventuele garanties komt echter te vervallen wanneer a) de klant zich voor de melding van een gebrek niet houdt aan hetgeen is bepaald in artikel 11.1., b) de klant zich niet als een voorzichtig en redelijk persoon ontfermd heeft over de diensten en hierbij aangewende materialen conform het normale doel waarvoor deze bestemd zijn of c) wanneer er manipulatie van de diensten door de klant of een derde heeft plaatsgevonden.

Gebreken en burgerlijke aansprakelijkheid

11.3. In geval van niet-conformiteit of zichtbare gebreken in de dienstverlening van UMOR, dient de klant UMOR hiervan in kennis te stellen binnen de 24 uur na de oplevering van de diensten. In geval van verborgen gebreken die zich manifesteren vanaf de oplevering, geldt de wettelijke regeling inzake verborgen gebreken, dewelke opgeworpen dient te worden binnen de 8 kalenderdagen na kennisname van het verborgen gebrek. Dit door middel van een met reden omkleed schrijven (per e-mail of aangetekend), inclusief foto's.

11.4. Bij gebreke aan (tijdige) reactie, wordt de klant geacht akkoord te gaan met de geleverde werkzaamheden. In geval van tijdige reactie dient UMOR, wanneer zij van mening is dat de klacht gegrond is, een termijn van 30 werkdagen te worden gegund om tegemoet te komen aan de vermeende tekortkoming, alvorens de klant beroep kan doen op diens overige rechten (ontbinding, schadevergoeding etc.). De klant erkent dat deze periode redelijk is, gelet op de betrokken dienstverlening.

11.5. UMOR is daarenboven nooit aansprakelijk voor:

  • Schade die voortvloeit uit of verband houden met eerdere werkzaamheden of installaties door een concullega of derde partij, evenals in geval wanneer een product of dienst reeds door een andere partij werd uitgevoerd en minder dan 5 jaar op de gevel aanwezig is.
  • Schade die niet volgt uit een fout in haar hoofde, waaronder doch niet beperkt tot installaties, reparaties of aangebrachte wijzigingen door de klant of een derde partij of voortvloeiend uit het ontbreken van de vereiste vergunning(en);
  • Schade die volgt uit de gebrekkige uitvoering of kwaliteit van de werken wanneer deze werken werden uitgevoerd nadat negatief advies werd verleend door UMOR en hierna werden uitgevoerd op uitdrukkelijk verzoek van de klant;
  • Schade, gebreken of verzakkingen voortvloeiend uit de kwaliteit en duurzaamheid van bestaande stenen en materialen bij woningen die dateren van vóór of in het jaar 1955.

11.6. De klant vrijwaart UMOR voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade (beweren) geleden te hebben, in het bijzonder in toepassing van artikel 544 Oud B.W./artikel 3.101 Nieuw B.W./artikel 1382 Oud B.W. inzake burenhinder.

11.7. Voor zover UMOR voor de uitvoering van de opdracht afhankelijk is van de medewerking, diensten of leveringen van derden, waaronder hulppersonen, leveranciers of onderaannemers (die niet door haar zijn aangesteld), kan zij op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor enige schade voortvloeiend uit gebeurlijke vertragingen van deze hulppersoon, leverancier of onderaannemer. Hetzelfde geldt voor de afname van producten van derden.

11.8. In geval van aansprakelijkheid in hoofde van UMOR blijft de vergoedbare schade beperkt tot directe materiële schade en letselschade die het rechtstreekse gevolg zijn van een fout in de zin van een toerekenbare tekortkoming en is de schadevergoeding beperkt tot het bedrag waarvoor de door UMOR afgesloten verzekering tussenkomst verleent, dan wel tot 10% van de offerteprijs, met een maximum van € 1.000,00, indien de verzekering geen dekking verleent. UMOR heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten bij een in België gevestigde verzekeraar. Op eenvoudig verzoek kan aan de klant een verzekeringsattest worden bezorgd. Dit attest bevat algemene informatie met betrekking tot de door UMOR afgesloten burgerlijke aansprakelijkheidspolis. Verder is UMOR is niet aansprakelijk voor vermogensschade, letselschade, indirecte schade of gevolgschade.

11.9. Iedere vordering van de klant tot schadevergoeding dient te worden ingesteld binnen een termijn van 3 maanden nadat de feiten waarop deze vordering wordt gebaseerd gekend waren door de klant of redelijkerwijze gekend konden zijn. Indien de vordering niet binnen deze termijn wordt ingesteld, komt deze te vervallen wegens verjaring.

ARTIKEL 12 - OVERMACHT

12.1. In geval van tijdelijke overmacht worden de verplichtingen van UMOR onder deze overeenkomst, geschorst of beperkt gedurende de periode van overmacht zonder enige aansprakelijkheid in hoofde van UMOR.

12.2. Onder overmacht dient te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van de wil van UMOR die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van diens verbintenis of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien, zoals, maar niet beperkt tot: pandemie, langdurige ziekte, overlijden, wilde staking of lockdown, vertraging in aanlevering of uitputting van materialen, het niet tijdig opleveren van werken door andere aannemers waarvan UMOR afhankelijk is, vertraging in de aanlevering van de benodigde plannen door de klant, vertraging in het verkrijgen van vergunningen, extreme weersomstandigheden, brand, faillissement leverancier, het niet ter beschikking zijn van water of elektriciteit, technische storing, embargo's, wettelijke verplichtingen, terrorisme of oorlog.

12.3. Indien door overmacht de overeenkomst gedurende meer dan zes maanden, niet kan uitgevoerd worden en aldus niet meer als tijdelijk aanzien kan worden, hebben zowel UMOR als de klant het recht om de overeenkomst door middel van aangetekend schrijven te herzien of te beëindigen, zonder dat schadevergoeding verschuldigd is aan de andere partij. De klant is gehouden tot het vergoeden van alle door UMOR tot op dat ogenblik geleverde prestaties. In het geval de overmacht te wijten is aan de uitputting van materialen of het faillissement van leveranciers, is UMOR in afwijking van hetgeen in deze bepaling werd opgenomen, gerechtigd om in een vervanging door gelijkwaardige materialen te voorzien. UMOR zal de klant hiervan in kennis stellen, dewelke op zijn/haar beurt het recht heeft om bezwaar te uiten, waarna er in onderling overleg naar een oplossing toe gewerkt zal worden.

ARTIKEL 13 - BEËINDIGING OVEREENKOMST

13.1. De klant heeft overeenkomstig artikel 1794 Oud B.W. het recht de overeenkomst te allen tijde op te zeggen. Indien de overeenkomst door de klant eenzijdig, geheel of deels, uitdrukkelijk of impliciet, opgezegd wordt, heeft UMOR van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op 1) betaling door de klant van de reeds uitgevoerde werkzaamheden en de reeds bestelde materialen, en 2) een door de klant te betalen beëindigingsvergoeding voor de gederfde winst forfaitair begroot op 20% van de offerteprijs van de opdracht met een minimum van € 250,00 excl. btw conform artikel 1794 Oud B.W. Deze forfaitaire vergoeding laat het recht van UMOR om betaling te vorderen van een aantoonbare hoger werkelijk geleden schade onverlet. UMOR heeft het recht de overeenkomst op te zeggen, zonder opzegtermijn en zonder dat hiervoor aan de klant enige schadeloosstelling of vergoeding is verschuldigd, indien de klant het gevraagde voorschot niet tijdig betaalt.

13.2. De klant kan de overeenkomst met UMOR met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst en zonder vergoeding noch inachtneming van een opzeggingstermijn ontbinden, in geval van een ernstige contractuele wanprestatie door UMOR.

13.3. UMOR kan de overeenkomst met de klant met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst en zonder vergoeding noch inachtneming van een opzeggingstermijn ontbinden, in geval van 1) een ernstige contractuele wanprestatie door de klant, waarbij partijen uitdrukkelijk overeenkomen dat zowel de niet-betaling van het voorschot en/of de facturen van UMOR, als het niet tijdig verschaffen van de noodzakelijke informatie voor de uitvoering van de opdracht een ernstige contractuele wanprestatie inhouden, 2) fraude, verduistering, slechtmaking van UMOR door de klant, of 3) faillissement, liquidatie, kennelijk onvermogen of vermoeden van insolvabiliteit van de klant, zonder dat de klant gerechtigd is op enige vorm van schadeloosstelling. Het recht van UMOR om de overeenkomst in dit geval te ontbinden, laat diens recht op vergoeding van de reeds uitgevoerde werkzaamheden en aangeleverde materialen onverlet.

ARTIKEL 14 - ZEKERHEDEN EN PAND

14.1. Tot waarborg van de betaling van de door de klant aan UMOR verschuldigde sommen in hoofdsom, rente en kosten, geeft de klant ten voordele van UMOR in pand:

14.2. Al zijn huidige en toekomstige schuldvorderingen opzichtens UMOR (als schuldenaar van de schuldvordering(en), erkent UMOR uitdrukkelijk kennis te nemen van het pand.

14.3. Al zijn huidige en toekomstige schuldvorderingen op derden, uit welke hoofde ook. Bedoeld worden onder meer vorderingen van de klant uit handelscontracten, vorderingen van de klant uit hoofde van prestaties en diensten, vorderingen van de klant uit opbrengsten van roerende of onroerende goederen, vorderingen van de klant uit hoofde van pensioenen, vorderingen voortvloeiend uit de beroeps- en handelsactiviteit van de klant, vorderingen van de klant op bank- of andere financiële instellingen, vorderingen van de klant in contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid, vorderingen van de klant uit hoofde van verzekeringen, vorderingen van de klant op de overheid en andere publiekrechtelijke rechtspersonen, vorderingen van de klant met betrekking tot de sociale zekerheid. Voormelde opsomming is exemplatief.

14.4. Het pand op schuldvorderingen maakt de klant inningsonbevoegd.

14.5. UMOR is ertoe gerechtigd om de debiteur van de verpande schuldvordering(en) van zijn klant in kennis te stellen van de verpanding, en alles te doen om dit pand tegenwerpelijk te maken aan derden, dit op kosten van de klant die de schuldvordering(en) in pand gaf.

14.6. Op eerste verzoek van UMOR deelt de klant alle nuttige informatie mee die UMOR in staat stelt om tot inning van de verpande schuldvordering(en) over te gaan.

14.7. UMOR zal de uit hoofde van de verpande schuldvordering(en) verschuldigde sommen rechtstreeks kunnen innen opzichtens de debiteur van de verpande schuldvordering(en), zonder voorafgaande ingebrekestelling van deze laatste.

14.8. Indien de klant nalaat om binnen de 14 kalenderdagen vanaf het eerste verzoek van UMOR alle nuttige informatie m.b.t. de identiteit van de debiteur van de verpande schuldvordering(en) te verschaffen, houdt dit een toerekenbare niet-nakoming door de klant uit, dewelke zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding kan geven tot een ontbinding van rechtswege van de overeenkomst lastens de klant, onverminderd het recht van UMOR op een forfaitaire schadevergoeding van tweehonderdvijftig (€ 250,00).

14.9. Het akkoord met onderhavige algemene voorwaarden veronderstelt de toelating en het mandaat aan UMOR om, bij gebreke aan kennisgeving binnen de 14 kalenderdagen vanaf het eerste verzoek door UMOR de relevante informatie omtrent de schuldvorderingen van de klant op te vragen bij de Ontvanger van de btw.

ARTIKEL 15 - INTELLECTUELE EIGENDOMS- RECHTEN

15.1. UMOR behoudt de auteursrechten en alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot, doch niet beperkt tot de door UMOR gepubliceerde afbeeldingen, goederen, plannen, verslagen en andere beschermde werken. Alle door UMOR overgemaakte documenten in verband met studies, verslagen, analyses etc. zijn en blijven uitsluitend eigendom van UMOR.

15.2. Niets in deze algemene voorwaarden is bedoeld om enige intellectuele eigendomsrechten over te dragen aan de klant. Het is de klant verboden om door intellectuele eigendomsrechten beschermde elementen na te maken, aan te wenden voor eigen gebruik of te reproduceren.

ARTIKEL 16 - PRIVACY- EN GEGEVENS- BESCHERMING

16.1. UMOR erkent het belang van een veilige verwerking van persoonsgegevens (waaronder naam, adres, e-mailadres, locatiegegevens en overige persoonlijke data van natuurlijke personen) conform de heersende nationale regelgeving, waaronder de wet van 30 juli 2018, alsmede Verordening (EU) 2016/679 en tracht deze na te leven.

16.2. De door UMOR verzamelde persoonsgegevens zullen uitsluitend aangewend worden ter uitvoering van de opdracht, dan wel wanneer een gerechtvaardigd belang voorhanden is, bestaande uit de situatie waarbij de betrokkene klant is bij UMOR als gevolg van het plaatsen van een opdracht. UMOR erkent de persoonsgegevens steeds vertrouwelijk te zullen verwerken ten behoeve van of in opdracht van de klant.

16.3. UMOR garandeert dat persoonsgegevens verzameld en verwerkt worden op een transparante wijze en dit enkel voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. Iedere verwerking wordt beperkt tot hetgeen noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de verwerking plaatsvindt. UMOR verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: uitvoering van de dienstverlening, boekhoudkundige doeleinden en wettelijke verplichtingen. UMOR ziet er op toe dat de persoonsgegevens correct worden geregistreerd en geactualiseerd indien nodig. Door beroep te doen op de dienstverlening van UMOR aanvaardt de klant dat deze gegevens verwerkt kunnen worden. UMOR maakt gebruik van subverwerkers die in opdracht en onder toezicht van UMOR persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkingen zullen ten allen tijden beperkt worden tot het strikt noodzakelijke voor het uitvoeren van de respectievelijke opdracht. Behoudens in relatie tot de medewerkers en subverwerkers die in het kader van de dienstverlening betrokken worden, zal UMOR geen persoonsgegevens uitwisselen met derden, tenzij dit a) noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst, b) voortvloeit uit wettelijke bepalingen, gerechtelijke- of overheidsbevelen of c) in geval van uiterste noodzaak. UMOR ziet toe op de naleving van de wetgeving ter zake door deze derden.

16.4. UMOR verbindt zich er toe de nodige technische en organisatorische maatregelen te zullen treffen om verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens tegen te gaan, rekening houdende met de stand van de techniek, de gebruiken in de betrokken sector, en de aard van de verwerking.

16.5. De klant heeft het recht op inzage, kosteloze verbetering en/of weglating van diens verzamelde persoonsgegevens te verzoeken, alsmede het recht om diens toestemming in te trekken of om de overdraagbaarheid van diens gegevens te verzoeken. De door UMOR verzamelde gegevens kunnen geraadpleegd worden na schriftelijk verzoek aan UMOR ([email protected] of 3290 Diest, Hasseltsebaan 30).

16.6. De persoonsgegevens die voor het opmaken van de offerte of het uitvoeren van de opdracht worden opgevraagd, worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitvoering van de desbetreffende dienstverlening. Indien UMOR de gegevens voor een langere periode bewaart, baseert zij zich hier ten alle tijden voor op de nodige rechtvaardigingsgronden, waaronder de wettelijke verplichtingen inzake boekhouding, aansprakelijkheid en garantie.

16.7. Vragen en/of klachten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens kunnen gericht worden aan het centrale contactpunt bij UMOR ([email protected] of 0468 59 19 58). Voor meer informatie kan u steeds de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be) raadplegen.

ARTIKEL 17 - GEEN ONEVENWICHTIGHEID TUSSEN RECHTEN EN PLICHTEN VAN PARTIJEN - RISICOVERDELING VERDISCONTEERD IN DE VERGOEDING

17.1. Partijen bevestigen uitdrukkelijk dat de rechten en plichten zoals opgenomen in onderhavige algemene voorwaarden de consensus tussen partijen en derhalve de werkelijke wil van partijen inhouden. Deze algemene voorwaarden brengen hierin dan ook geen onevenwichtigheid teweeg. De in onderhavige algemene voorwaarden bedongen risicoverdeling werd verdisconteerd in de overeengekomen prijs.

ARTIKEL 18 - NIETIGHEID

18.1. Elk artikel van onderhavige algemene voorwaarden dient te worden geïnterpreteerd op een wijze die verenigbaar is met de toepasselijke wetgeving. Eventuele nietigheid van een clausule zal niet de nietigheid van de volledige overeenkomst met zich meebrengen. De overeenkomst zal in dit geval worden hervormd en afgedwongen alsof de nietige clausule nooit opgenomen is geweest. Partijen zullen in dat geval tot een nieuwe overeenkomst trachten te komen waardoor zoveel mogelijk eenzelfde doelstelling of economisch evenwicht tussen partijen wordt bereikt als de niet afdwingbare bepaling bewerkstelligde.

ARTIKEL 19 - BEVOEGDHEID EN TOEPASSELIJK RECHT

19.1. De overeenkomst tussen partijen en alle daaruit voortvloeiende handelingen worden exclusief beheerst door het Belgische Recht en dienen overeenkomstig de Belgische wetgeving te worden geïnterpreteerd.

19.2. Uitsluitend de rechtbanken behorende tot het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van UMOR is gevestigd, zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen tussen de klant en UMOR die uit de overeenkomst of de toepassing van de algemene voorwaarden voortvloeien of hiermee enig verband houden.

Expertise aanvragen?